Być jak Ignacy

W obecnym roku szkolnym Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Smolniku przystąpiła do VI edycji programu edukacyjnego „Być jak Ignacy”. Jak co roku, organizatorem projektu jest Fundacja PGNiG im. Ignacego Łukasiewicza, a program został objęty patronatem honorowym Ministra Edukacji i Nauki. Celem programu jest promowanie zdobywania wiedzy wśród uczniów poprzez doświadczanie oraz popularyzacja różnych dziedzin nauki i osiągnięć wielkich polskich naukowców i wynalazców.

Z tego powodu w szkole od października działa koło naukowe „Gwiezdni Detektywi”, które skupia 13 uczniów klasy 5a i jedną uczennicę z klasy 8b. Opiekunami i osobami odpowiedzialnymi za realizację zadań są: p. Karina Mocek, nauczyciel biologii i chemii oraz p. Katarzyna Janiszek, nauczyciel matematyki i fizyki. Uczniowie spotykają się co wtorek i realizują zadania, które pojawiają się co miesiąc.

Program ma ciekawą tematykę. Uczniowie poznają zagadnienia związane z różnymi dziedzinami nauki. Ma on również nowoczesny i atrakcyjny dla uczniów charakter. W tematy zajęć wprowadza ich animowana historia z bohaterem programu – Ignacym. Zagadnienia są wyjaśniane w specjalnie przygotowanych dla uczniów filmach edukacyjnych, prezentacjach i grach.

W kolejnych zadaniach uczniowie poznawali historię podróży, ciekawych odkrywców oraz rozwój transportu. Samodzielnie zbudowali własne kompasy, które działały bardzo dokładnie. Obejrzeli ciekawe filmy i prezentacje związane z magnetyzmem. Odkrywali podniebne podróże, budowę silnika rakiety, twórców podniebnych lotów, tworzyli własne modele rakiet i samolotów. Poznawali potrzeby astronautów w kosmosie, a także ciekawostki związane z lotnictwem, budowę ludzkiego mózgu i jego działanie. Odkrywali sposoby, jak o niego możemy dbać, jak poprawić naszą uwagę i koncentrację. Stworzyli własną mapę myśli. Poznali pracę naukowców: archeologów, biologów, inżynierów-konstruktorów. Zbudowali maszyny proste, stworzyli własny Układ Słoneczny. Przeprowadzili doświadczenia ze światłem, poznali niektóre prawa optyki oraz co można uzyskać z ropy naftowej. Odszukali Ignacego i poznali jego wynalazki i ich wpływ na rozwój przemysłu. Po każdym zadaniu uczniowie wraz z nauczycielami tworzą raport z etapu, w którym przedstawiają przebieg realizowanych zadań.
Udział w projekcie pozwolił uczniom zdobyć nową wiedzę w ciekawy sposób, rozwinął ich wyobraźnię, zainteresowania i nauczył współdziałania w grupie. Praca z projektem zaowocowała trzykrotną nominacją do Nagrody Publiczności. Ostatnie zadanie, które wykonaliśmy, to stworzenie pracy pt. „Kosmos i jego tajemnice”. Czekamy na ogłoszenie wyników, które nastąpi w czerwcu.
Niestety kończy się nasza przygoda z Ignacym, ale kto wie, może spotkamy się w przyszłym roku? Jest tyle jeszcze do odkrycia.

Skip to content